ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Konzultační hodiny po předchozí domluvě.
skola@zswaldorfostrava.cz ; nebo e-maily jednotlivých pracovníků
Ředitelka školy: Mgr. Lenka Holeksová
lenka.holeksova@zswaldorfostrava.cz
Zástupce ředitele: Mgr. Jana Kornutová
jana.kornutova@zswaldorfostrava.cz
Školní psycholog: Mgr. Filip Jadlovec
filip.jadlovec@zswaldorfostrava.cz
Metodik prevence Mgr. Ivana Fehérová, Ph.D.
a výchovný poradce: ivana.feherova@zswaldorfostrava.cz
Speciální pedagožka: Mgr. Ivana Kopičková Heiníková
ivana.kopickova.heinikova@zswaldorfostrava.cz
Výchovný poradce Mgr. Jana Toflová
(jen kariérový poradce) jana.toflova@zswaldorfostrava.cz
Vymezení školního poradenského pracoviště (ŠPP)
Poradenské služby ve škole jsou zajišťovány vedením školy, výchovným-kariérovým poradcem, školním metodikem prevence/výchovným poradcem, školním speciálním pedagogem a školním psychologem. ŠPP úzce spolupracuje s třídními i odbornými učiteli. Pracovníci poradenského pracoviště splňují kvalifikační požadavky pro výkon své funkce. Za činnost školního poradenského pracoviště zodpovídá ředitel školy. Školní poradenské pracoviště se řídí školním programem pedagogicko-psychologického poradenství, který vytváří společně podle specifik a potřeb školy a je schválen ředitelem školy. ŠPP se pravidelně setkává a zabývá se zejména klimatem školy, řešením konkrétních situací a potíží, žáků či třídních kolektivů.
Pracovníci školního poradenského pracoviště
Výchovný - karierový poradce: Mgr. Jana Toflová
Kdy žádat o konzultaci?
Pokud žák zvažuje volbu dalšího vzdělávání a možnosti profesní orientace. Pokud jste zákonný zástupce a chcete poradit s procesem přijímacího řízení dítěte na střední školu.
Realizace odborných aktivit v rámci školského poradenského pracoviště:
* zajišťuje návštěvy žáků 8. třídy v informačním poradenském středisku úřadu práce
* poskytuje individuální konzultace žákům ohledně volby povolání a jejich dalšího vzdělávání
* poskytuje poradenství zákonným zástupcům ohledně volby povolání a vhodné střední školy pro jejich děti v úzké spolupráci s třídním učitelem
* seznamuje zákonné zástupce žáků 9. třídy i samotné žáky s procesem podávání přihlášek a s průběhem přijímacího řízení na střední školy.
Školní metodik prevence a výchovný poradce - Mgr. Ivana Fehérová, Ph.D.
Pokud někdo ubližuje tobě nebo jinému spolužákovi - NENECH TO BÝT! Vyhledejte mne osobně, napište e-mail nebo využijte následující aplikace.
Škola je zapojena do projektu Nenech to být a pojď pomáhat s námi! https://www.nntb.cz/
Zde můžete anonymně oznámit konkrétní problémové chování.
Přímý odkaz www.nntb.cz/s/45008bd
Vyhledej školu (Waldorfská základní a mateřská škola Ostrava, Na Mlýnici) a popiš problém. Upozornění se dostane anonymně do mé schránky a schránky školního psychologa. Na jeho základě pak budeme reagovat.
Děti i rodiče mohou kromě webové stránky www.nntb.cz odesílat upozornění na rizikové chování i z přidruženémobilní aplikace, která je zdarma ke stažení na Google Play či App store .
Realizace odborných aktivit ŠMP v rámci školského poradenského pracoviště:
* společně s třídními učiteli připravuje, koordinuje a realizuje aktivity zaměřené na prevenci rizikového chování (závislostí, záškoláctví, šikany, kyberšikany, násilí, vandalismu, sebepoškozování, sexuálního zneužívání, krádeží apod.)
* koordinuje a realizuje aktivity zaměřené na prevenci rasismu, xenofobie přijímání kulturních a etnických zvláštností
* vyhledává vhodné preventivní programy pro třídy zajišťované jinými organizacemi, např. Renarkon o.p.s., PPPP, z.s., Městská policie
* spolupracuje s odbornými pracovišti – Pedagogicko-psychologická poradna (PPP), SVP, diagnostický ústav, Centrum sociálních služeb Ostrava, Občanská poradna Ostrava (Slezská diakonie), Policie ČR, sociální odbory, aj.
* společně s ŠPP, s třídním učitelem a se zákonnými zástupci navrhuje postupy a řešení konkrétních případů problémového chování žáků
* ve spolupráci s třídními učiteli a ŠPP zajišťuje péči o žáky s poruchami chování a doporučuje jejich další vyšetření v odborných pracovištích
* ve spolupráci s třídními učiteli a ŠPP svolává výchovnou komisi a vede její jednání
* v případě podezření na problémové vztahy ve třídě či šikanu vede šetření v třídních kolektivech.
Školní psycholog - Mgr. Filip Jadlovec
Realizace odborných aktivit v rámci školního poradenského pracoviště:
* diagnostika při výukových a výchovných problémech
* depistáž a podrobný rozbor problémů vedoucích ke školnímu neúspěchu
* diagnostika při výukových a výchovných problémech
* předběžné poradenství a diagnostika překážek ve vzdělání
* spolupráce s PPP a SPC při identifikaci potíží (anamnéza rodinného prostředí, motivace rodičů)
* práce se závěry vyšetření PPP, SPC při rozvíjení specifických kognitivních dovedností
* koordinace spolupráce s dalšími diagnostickými či lékařskými zařízeními
* spolupráce s pedagogy při stanování, plánování a realizaci individuálních vzdělávacích potřeb selhávajícího žáka
* spolupráce s rodiči v rámci individuální podpory žáka, případně se školními asistenty či pracovníky neziskových organizací
* podpora motivace rodičů a jejich větší zapojení do práce školy a procesu vzdělávání
* řešení specifických problémů v oblasti chování (šikana, projevy nesnášenlivosti a rasismu, narušování výuky) s jednotlivci i třídními kolektivy
* podpora pedagogů při řešení specifických problémů v oblasti chování žáků
* spolupráce s pedagogy, žáky, asistenty a rodiči při řešení problémů záškoláctví a skrytého záškoláctví
* participace na poradenství žákovi, které povede k jeho udržení ve vzdělávacím systému
* individuální vedení, skupinová práce se žáky, podpora spolupráce třídy a učitele
* příprava metodických činností a forem metodické pomoci pro pedagogické pracovníky školy
* účast na poradách školy
* příprava a vyhodnocování výsledků individuální a skupinové práce se žáky, průběžné vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření, příprava návrhů na úpravy
Speciální pedagog - Mgr. Ivana Kopičková Heiníková
konzultace 13.45 - 14.30
Realizace odborných aktivit v rámci školského poradenského pracoviště:
* depistáž specifických poruch učení u žáků ZŠ
* úzká spolupráce s psychologem v rámci depistáže
* individuální práce se žáky, pedagogy a rodiči při odstraňování nebo zmírňování projevů specifických poruch učení v dlouhodobém i krátkodobém horizontu
* úzká spolupráce s PPP, SPC při realizaci jejich doporučení
* speciálně pedagogická diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
* vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory
* speciálně pedagogické intervence a služby pro žáky a konzultace
* příprava metodických činností a forem metodické pomoci pro pedagogické pracovníky školy
* účast na poradách školy
* informační činnost o práci školního poradenského pracoviště
* příprava a vyhodnocování výsledků individuální a skupinové práce se žáky, průběžné vyhodnocování účinnosti podpůrných opatření, příprava návrhů na úpravy
* speciální pedagogická péče (individuální i skupinová)
Spolupráce školy s rodiči
Spolupráce školy s rodiči nejčastěji funguje přes třídního učitele, který je v častém kontaktu s rodiči. V nižších ročnících není výjimkou frekvence třídních schůzek i jednou měsíčně. Mimo to jsou samozřejmostí osobní konzultace s rodiči, nejčastěji podle konkrétní potřeby. U některých dětí se osvědčují schůzky rodiče- dítě -učitel, při kterých přítomní hodnotí úspěchy při plnění individuálních cílů a úkolů (výukových, chování ap.). Pravidelně se třídní učitel potkává s rodiči na slavnostech a akcích školy nebo třídy, což bývá kromě třídních schůzek několikrát ročně. Pokud je zájem, lze organizovat i neformální setkávání rodičů a třídního učitele v čajovně, na výletech apod.
Pokud tato setkávání s rodiči nestačí, tak má poradenské pracoviště možnost oficiálně pozvat rodiče na schůzku do školy nebo na výchovnou komisi. Rádi bychom, aby tyto oficiální schůzky se nesly v duchu spolupráce a se společným cílem - najít nejlepší cestu pro dítě.